شیوه نامه تدوین روایت ها

هدف روایت پژوهی، سامان دادن به تجارب شخصی و در دسترس قرار دادن آن برای عموم است. روایت پژوهی باعث می شود تا ما بتوانیم از تجارب خودمان نتیجه گیری کرده و دیگران بتوانند از این نتایج استفاده نمایند. درواقع خاطرات ما به دلیل شفاهی و ذهنی بودن، مبهم هستند. نوشتن انها اولین گام برای واضح شدنشان است.اما این نوشتن باید طی گام هایی انجام شود.این گام ها به این شرح اند:

  • عنوان

  • چکیده

  • کلیدواژه

  • مقدمه و بیان مسئله

  • یافته ها

  • تبیین و نتیجه

  • منابع

  1. عنوان:

انتخاب عنوان معمولا با توجه به موضوع و نکته اصلی مشخص می شود. یعنی چه چیزی در این روایت و خاطره بیشتر به چشم می آید و مد نظر ما چه چیزی است. به عنوان مثال شجاعت سردار1، ایمان سردار، سیاست ورزی سردار، اخلاق سردار،...بر اساس انتخاب موضوع، می توان عنوان را اینگونه نوشت:

- روایت پژوهی تعریف و ویژگی های شجاعت از دیدگاه سردار

- روایت پژوهی علل آمریکا ستیزی سردار

  1. چکیده:

چکیده، خلاصه پژوهش ما است. در در چکیده به طور خلاصه عنوان می نماییم که هدف ما از این پژوهش چیست، از چه روشی استفاده کرده ایم و به چه نتایجی رسیده ایم. چکیده نباید از ده خط یا 7000 کلمه بیشتر باشد. به عنوان یک نمونه از چکیده، می توان به مثال زیر توجه نمود:

هدف پژوهش فوق دست یابی به تعریف و ویژگی های جامعه ایدئال از دیدگاه سردار است. به منظور تحقق هدف فوق، از روش روایت پژوهی استفاده شده است.یعنی توجه به تجربه زیسته پژوهش گر از مواجهه و تعامل زنده با سردار و ثبت و مقوله بندی این مواجهه در زمینه جامعه ایدئال 2. نتایج نشان دهنده آن است که جامعه ایدئال از دیدگاه سردار،به معنای جامعه ای است که در آن تمامی مردم پذیرفته و به عنوان فرزندان و سربازان ایران مورد احترام قرار گیرند. ویژگی های جامعه ایدئال شامل: پذیرش تمامی اقوام و ادیان، پذیرش تمامی افراد اخلاق مدار صرف نظر از تفاوت های عقیده و سلیقه شان، عدالت، توجه به مظلومین ....

  1. کلید واژه ها:

کلیدواژه ها همان مفاهیم اصلی هستند.به عنوان مثال در چکیده فوق، کلید واژه ها همان طور که مشخص است شامل: جامعه ایدئال؛ سردار، روایت پژوهی هستند.

  1. مقدمه و بیان مسئله شامل:

مقدمه و بیان مسئله، به تعبیر ساده همان مقدمه چینی است.یعنی ما مخاطب را آماده می نماییم تا به حرف اصلی ما گوش دهد.مخاطب مجاب شود که کار ما ارزش خواندن را دارد. برای تحقق چنین هدفی باید به نکاتی توجه شود. از جمله: تعریف موضوع، اهمیت پرداختن به ان، مشخص نمودن مسئله و توضیح روش پژوهش. این نکات را با ذکر مثال توضیح خواهیم داد(فرض می گیریم که موضوع ما جامعه ایدئال از دیدگاه سردار است)

- تعریف موضوع: جامعه ایدئال را تعریف می نماییم.در این رابطه می توانیم چند کتاب و مقاله را مطالعه کنیم.جامعه ایدئال از دیدگاه شهید مطهری به معنای.....

- اهمیت پرداختن و نپرداختن به موضوع. توجه به جامعه ایدئال و معیارهای آن، کمک کننده به سیاستمداران، مدیران و برنامه ریزان در حوزه های مختلف است تا بتوانند شرایط مشارکت حداکثری و روحیه خودباوری ملی را فراهم نمایند.لذا اگر ما نتوانیم جامعه ایدئال و ویژگی های آن را روشن نماییم، قادر به تصمیم گیری های درست و مواجهه مناسب با شهروندان نخواهیم بود.....همچنین توجه به دیدگاه سردار از این جهت است که ایشان یک الگو و اسوه برای خیل عظیمی از جوانان و مسئولین است.ایشان دارای قابلیت ها و توانایی هایی بوده که توانسته هواداران و شیفتگان زیادی را به سمت خود جلب نماید.

- مشخص نمودن مسئله اصلی: مسئله اصلی این است که ببینیم جامعه ایدئال دارای چه تعریف و ویژگی هایی است.

- توضیح روش جمع اوری: به منظور تحقق هدف فوق، به سمت تجربه زیسته حرکت نموده ایم. ابتدا سعی نموده ایم تا خاطرات به جامانده از سردار را نوشته و سپس به کد گذاری و مقوله بندی بپردازیم.

  1. یافته ها شامل:

  • در یافته ها ابتدا تمامی خاطرات و یا مصاحبه ها را می نویسم.سعی نماییم با زبان خودمانی نوشته شود.به عنوان مثال: "سردار، در یک سخنرانی که بنده نیز حضور داشته ام، فرمودند: تمامی دختران و پسران این سرزمین، دختران و پسران من هستند. اگر ما به این بگوییم اصول گرا به آن بگوییم اصلاح طلب، این خوب و آن بد، پس چه کسی برای ما می ماند"

  • کد گذاری

کد مثل برچسب است.به عنوان مثال در یک فروشگاه قوطی های زیادی وجود دارد و ما تنها با علامت خاصی که روی انها قرار دارد متوجه می شویم که محتویات هر قوطی چیست.

  • در این زمینه شما باید تمام گزارشتان را به صورت جمله در اورید و بعد همانطور که با انتخاب یک کلمه یا عبارت و یا عکس یا حرف خاص،مشخص می شود که محتویات هر قوطی چیست شما هم باید با انتخاب یک کلمه مناسب،عبارت مناسب و یا حتی یک شماره و حرف خاص، مشخص نمایید که فحوا یا همان محتوای هر جمله چیست.همچنین در نوشتن جملات، سعی نمایید که هر جمله یک کلمه یا عبارت کلیدی بیشتر نداشته باشد.

  • به عنوان مثال : کد جمله "تمامی دختران و پسران این سرزمین، دختران و پسران من هستند"= پذیرش همه جوانان و یا محترم بودن همه جوانان و یا ....

  • کد جمله:" اگر ما به این بگوییم اصول گرا به ان بگوییم اصلاح طلب، این خوب و آن بد، پس چه کسی برای ما می ماند" می شود عدم برچسب زنی .

  • مقوله بندی:

  • مقوله بندی، زمانی است که شما می خواهید کدهای مشابه را در یک وحدت قرار دهید(از کثرت به وحدت).برای این کار، با تامل بر کدها مشخص می کنید که کدام کدها با هم هم خانواده اند و انها را کنار هم قرار می دهیم.در واقع همانطور که در یک فروشگاه علارغم انکه قوطی های زیادی وجود دارد اما یک قفسه بالایش نوشته حبوبات.دیگری نوشته کنسرو دیگری نوشته شوینده...پس مقوله ها حکم همان قفسه ها را دارند.پس در مرحله مقوله بندی کدهای مشابه را کنار هم گذاشته و نامی را که برای همه انها قابل اطلاق است انتخاب نمایید. عنوان مقوله ها بسته به خلاقیت شما دارد و اینکه نام این مقوله تا چه میزان همه کدهای مشابه را شامل می شود.

  • به عنوان مثال می توان کد پذیرش همه جوانان را در ذیل مقوله اخلاقی قرار داد. و یا کد عدم برچس زنی را در ذیل مقوله اتحاد اجتماعی قرار داد.

  1. نتیجه گیری:

در این قسمت تمامی مقوله ها و کد ها را می نویسیم.می توانیم برای هر کد و مقوله توضیحاتی نیز ارائه دهیم و همچنین می توانیم پیشنهاداتی هم بدهیم. مثلا در پایان خطاب به مسئولین، مدیران و برنامه ریزان، توصیه نماییم که با توجه به نظر سردار در زمینه جامعه ایدئال و کدها و مقوله های به دست امده پس ما باید، تمامی جوانان کشور را فرزندان خود بدانیم و همانگونه که خیرخواه و دلسوز فرند خود هستیم همین را نسبت به سایر جوانان روا داریم، ما باید به اتحاد بیندیشیم نه برچسب زنی....

  1. منابع:

منابع شامل تمامی کتب و مقالاتی است که ما در کنار بررسی روایت ها از آنها استفاده نموده ایم. شیوه نوشتن منابع به این گونه است:

 

  • یاری دهنوی، مراد، شفیعی، نعیمه، ابراهیمی شاه­آبادی، فاطمه (1394). پدیدارنگاری تجربه­زیسته دانشجویان از نسبت رتبه وجودی اساتید با رتبه دانشگاهی آنها (مطالعه موردی: تجربه زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزه علوم تربیتی)، همایش ششم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، تهران، دانشگاه شهیدبهشتی



1 - در این شیوه نامه، به جای استفاده از نام و لقب حاج قاسم سلیمانی، از مفهوم سردار استفاده شده است.

2 - البته این روش شناسی برای زمانی است که پژوهش گر مستقیما با سردار، در تعامل بوده است. در غیر اینصورت می توان در زمینه روش شناسی به این صورت نوشت:به منظور تحقق هدف فوق، از روش روایت پژوهی استفاده شده است.یعنی مطالعه خاطرات و نوشته ها و فیلم های موجود در رابطه باسردار.